19.2.13

Characteristics Of Good Teaching

"The aim of teaching is simple: it is to make student learning possible...To teach is to make an assumption about what and how the student learns; therefore, to teach well implies learning about students' learning" (Ramsden, 1992)
One set of characteristics of good teaching, extracted from research studies and summarized from the individual lecturer's point of view (Ramsden, 2003) includes:
  • A desire to share your love of the subject with students
  • An ability to make the material being taught stimulating and interesting
  • A facility for engaging with students at their level of understanding
  • A capacity to explain the material plainly
  • A commitment to making it absolutely clear what has to be understood at what level and why
  • Showing concern and respect for students
  • A commitment to encouraging independence
  • An ability to improvise and adapt to new demands
  • Using teaching methods and academic tasks that require students to learn actively, responsibly and co-operatively
  • Using valid assessment methods
  • A focus on key concepts, and students misunderstandings of them, rather than covering the ground
  • Giving the highest quality feedback on student work
  • A desire to learn from students and other sources about the effects of teaching and how it can be improved.

"Tujuan pengajaran itu sederhana: bagaimana membuat siswa belajar sebisa mungkin.. Mengajar adalah untuk membuat asumsi tentang 'apa dan bagaimana siswa belajar', sehingga untuk mengajar dengan baik berarti belajar tentangbagaiman siswa belajar" (Ramsden, 1992)

Karakteristik dari pengajaran yang baik, diambil dari penelitian dan diringkas dari sudut pandang dosen individu  (Ramsden, 2003) meliputi:

  • Keinginan untuk membagi kecintaan anda terhadap subjek yang akan disampaikan kepada siswa
  • Kemampuan untuk membuat materi yang diajarkan agar merangsang dan menarik
  • Fasilitas untuk terlibat dengan siswa pada tingkat pemahaman
  • Menjelaskan materi dengan jelas sesuai dengan kapasitasnya
  • Membuatnya benar-benar jelas apa yang harus dipahami, pada tingkat apa dan mengapa
  • Menunjukkan perhatian dan rasa hormat bagi siswa
  • Mendorong kebebasan (mengemukakan pendapat) kepada siswa
  • Kemampuan untuk berimprovisasi dan beradaptasi dengan tuntutan baru
  • Menggunakan metode pengajaran dan tugas-tugas akademik yang menuntut siswa untuk belajar aktif, bertanggung jawab dan dengan kooperatif
  • Menggunakan metode penilaian yang berlaku (disahkan)
  • Fokus pada konsep-konsep yang penting, dan tingkat ketidak-pamahaman siswa
  • Memberikan umpan balik (reinforcement) yang paling baik atas pekerjaan siswa
  • Keinginan untuk belajar dari siswa dan sumber-sumber lain tentang hasil pmebelajaran dan berfikir bagaimana kualitas pembelajaran dapat ditingkatkan.

    the original article is here